בדיוק נשאלתי היום בפעם השלישית על נושא שממילא רציתי לכתוב עליו: ההשפעה של סימני פיסוק על קידום אתר בתוצאות החיפוש האורגניות. אז מה, האם אכפת לגוגל איפה אתם תוקעים את הפסיק?
במחשבה ראשונה, מקדמי אתרים רבים ייטו להגיב בשלילה: לא, השימוש בסימני פיסוק לא משפיע על הדירוג בתוצאות החיפוש. אדרבא: ברוב המקרים סימני הפיסוק פשוט שקופים מבחינת גוגל; לפחות כשמדובר בנקודות, פסיקים ומקפים (או למעשה: מקוים) בין מילות מפתח ובתוך ביטויים, נראה ש-Google פשוט מתעלם מהם.
במחשבה שנייה, כל מקדם אתרים רציני אמור לענות לכם את התשובה הזו: פיסוק נכון של טקסט משפיע על הקריאות שלו; לכן, ברור שחשוב לפסק נכון וברור שתהיה השפעה על התנועה שתקבלו.
תשובה מדוייקת ומפורטת יותר צריכה להתייחס לשני מישורים:
- השפעת הפיסוק על התנהגות הגולש המבקר באתר.
- היכולת שיש או אין Google לזהות פיסוק טוב, כמו שהוא מזהה תוכן איכותי.
אם פיסוק נכון של טקסט הופך אותו נוח ונעים יותר לקריאה, אפשר לנחש שזה ישפיע על פרמטרים ש-Google יודע לבדוק, כמו זמן שהיה (Time on Site), שיעור נטישה (Bounce Rate), וכו'. באופן כללי יותר, אם פרמטרים איכותיים שונים באמת משפיעים על התנהגות הגולשים במובן הרחב שלה, אז עלינו להניח שפיסוק גרוע עלול לגרום לזה שנקבל פחות לינקים טבעיים.
אבל מעבר לזה – וכאן נכנס המישור השני – קל מדי ומתבקש מדי ש-Google יבדוק את סימני הפיסוק, מכדי שהוא לא יעשה את זה. גם אפשר לנחש אילו פרמטרים נבדקים, למשל שכיחות, גיוון ושונות, מיקום של סימני שונים ביחס לטקסט וזה ביחס לזה.
שכיחות גבוהה או נמוכה מדי של סימני פיסוק, יכולה לומר הרבה על המקצב של הטקסט. משפטים קצרים מאד (הרבה נקודות), ארוכים (מדי מעט נקודות) או מורכבים (הרבה פסיקים), עלולים להפוך טקסט להרבה פחות מהנה לקריאה. אורך קבוע של משפטים (מרחק קבוע של תווים בין נקודות) יוצר תחושה מונוטונית ומעייפת.
מידת הגיוון והשונות בסימנים, היא לעיתים קרובות אינדיקציה טובה ל"רמת העסיסיות" של הטקסט ולמיומנות של הכותב. אורך משתנה של משפטים כמו גם השימוש בכל סימני הפיסוק, במידה ובמיקום נכון, הם מהמאפיינים של המובהקים של טקסטים איכותיים. כמובן, אי אפשר להפריד מטיפוגרפיה ומסמנטיקה, ואחד לא בא על חשבון השני. אבל אם תשאלו אותי האם סימני פיסוק משפיעים, אז התשובה שלי היא: כן.